Ovo je jedan moj stari članak. Članak je dobar i istinit, ali je jedino dosta preteran što se tiče karakterisanja rimokatolicizma kao zla. Npr. što se tiče Franje asiškog on sigurno nije imao viđenje Isusa Hrista, ali je pitanje šta je to uopšte bilo, sigurno neki demon, ali to uopšte nije ni bitno.
Dalje, sigurno je da je Zapadna crkva u ranom srednjem veku bila ustvari Pravoslavna.
Ovaj članak se bavi samo pitanjem svetosti, napisaću nadam se još članaka koji objašnjavaju razne druge promene na Zapadu.
Npr. Brojni ni ne znaju da je papa blagoslovio osvajanje Engleske 1066. godine od vojvode Viliama normandijskog te da je jedan papa savetovao engleskom kralju Henriku II u 12. veku da osvoji Irsku, što je on i napravio. Sve je to politika papa na uništavaju ostatke stare crkve (što ja ne negiram da se ponegde kao npr. u Franačkoj štošta iskvarilo u crkvi još ranije kao npr. omekšanost monaštva), ali ta je tema puno šira da samo ovde sve objasnim.
Ovaj članak je malo stroži, nadam se da mi neko neće zameriti. Moj negativan stav se ne odnosi na rimokatoičke vernike, nego na rimokatoličku teologiju, stavove prvo pape pa rimokatoličkih teologa...
Ovaj članak je malo stroži, nadam se da mi neko neće zameriti. Moj negativan stav se ne odnosi na rimokatoičke vernike, nego na rimokatoličku teologiju, stavove prvo pape pa rimokatoličkih teologa...
Sledi članak
Usporedba,
ranosrednjovekovni zapadni sveci i rimokatički sveci razvijenog srednjeg veka
Rimokalici smatraju da
njihova crkva koju zovu Katolička (saborna, vaseljenska) postoji još od doba
Hrista i apostola.
Tako da misle da je Petar
uspostavio episkopiju u Rimu i bio prvi papa. Međutim, šta je istina. Apostol
Petar je takođe i po Pravoslavnom mišljenju bio u Rimu i tamo propovedao,
uspostavio Rimsku episkopiju, ali zajedno sa Pavlom (što i rimokatolici dobro
znaju, ali vešto izbegavaju Pavla) uspostavio episkopiju, tako da su dvojica
velikih apostola uspostavili Rimsku crkvu i tamo mučenički stradali, zbog čega
je Rimska crkva (kasnije i patrijaršija) oduvek uživala veliku čast (i bila
prva po časti među ostalim patrijaršijama).
Da li je apostol Petar
uopšte i bio papa?
Pape u rimskoj crkvi se
spominju tek od 4. veka, a ako bi pod papom smatrali episkopa Rima onda bi
morali smatrati da je prvi papa bio zapravo prvi episkop Rima. Poznato je iz
samog čitanja Novog Zaveta, posebno Dela apostolskih da su apostoli ustvari
postavljali episkope, a ne da su sami bili episkopi. Apostoli su bili i ostali
apostoli, a nisu postajali episkopi. Nema nikakvih dokaza da je apostol Petar
ikada bio episkop. Čak šta više, jedan od najvažnijih dokumenata za istoriju
Crkve - Crkvena istorija od Evsevija cezarejskog (4. vek), velikog istoričara,
navodi da je prvi episkop Rima bio Lin (lat. Linus). Znači, Evsevije navodi u
svojoj Istoriji da je ustvari Lin bio prvi episkop Rima, a ne Petar. Stoga bi
Lin bio po onoj gore navedenoj logici prvi papa. Tako da ovo u potpunosti
pobija mišljenje rimokatolika da je Petar bio prvi papa. Znači, apostoli nisu
bili episkopi, nego su postavljali episkope i nema dokaza za suprotno, niti ima
dokaza da je Petar ikada bio episkop bilo gde. Tako da rimokatolici potpuno
neosnovano tvrde da je Petar bio prvi papa. Ovakva tvrdnja osim toga liči na
pravi sofizam, lukavo postavljanje Petra papom prosto iz razloga veličanja
vlastite crkve.
To je što se tiče toga da
je apostol Petar sam osnovao rimsku crkvu i da je uopšte bio prvi papa. Osim
toga moglo bi se puno pričati i o njihovim lažnim tvrdnjama o tome da je
Hristos na Petru osnovao svoju Crkvu (zasnovano na Matej 16:18) i da je rimska
crkva stoga i nepogrešiva. Iz tumačenja zapadnih Otaca počevši još od
najranijih vremena, pa sve idući dalje u 1000. godinu može se zaključiti da je
mišljenje Crkve na Zapadu bilo da je "kamen" na kojem je Hristos
osnovao Crkvu ustvari, ne Petar, već sam Hristos i Petrovo ispovedanja Hrista
kao Sina Božijega i Boga (Matej 16:16). Svakim oblikom logike bi morali da
dođemo do ovoga zaključka.
Međutim, kada je Rimsko
carstvo u potpunosti propalo u Italiji (751. godine pada Ravenski egzarhat) i
gubio se uticaj Vizantije koja je propadala u ikonoborstvu tada se i javlja kod
papa mišljenje o nekoj veličini rimske crkve. Pape jednostavno u svojoj nemoći
i opasnosti od vanjskih neprijatelja počinju da veličaju status svoje crkve,
ovo se dešava postepeno. Papa (Lav III) još u doba franačkog kralja Karla iz
opasnosti od Langobarda vezuje sebe za Franačku državu uzdižući kralja Karla
800. godine za cara, a Franačku kraljevinu u Rimsku carevinu. Na taj način
zaštitnik zapadne crkve postaje umesto Vizantije tj. Rimskog carstva, Franačka
i Franački car tj. kako pogrešno biva nazvano Rimsko carstvo i Rimski car. Varvarizam
prisutan u Franačkoj državi dolazi do izražaja i u stalnoj težnji da se ubaci
filiokve u Simbol vere. Postepeno crkva na Zapadu sve više propada i varvarizira
se. Od države kao zaštitnika zapadne crkve to postaje umesto Franačke ustvari
Nemačko carstvo. Tako kasnije papa dolazi u sukob sa Nemačkim carevima.
Filiokve kao ishođenje Svetoga Duha i od Sina ulazi u potpunosti u Simbol vere
u Rimu 1000. godine, pod uticajem nemačkog cara Hajnriha III. Papa se postepeno
gordi i uzima za svoj uzor falsifikovanu Konstantinovu darovnicu i postpepeno
dolazi do sukoba sa nemačkim carem. Pravi i prvi krvavi sukob pape i cara
dolazi u vreme pape Grgura VII i nemačkog cara Hajnriha IV. Ovakva gorda
politika se zadržava u papstvu, ali carevi nikad ne posustaju. Tako da nemački
carevi stalno na neki način ratuju sa papama, dok ih papa redovno anatemiše.
Ovakvo stanje traje sve do protestantske reformacije u 16. veku. Papa po svojoj
teoriji postaje pontifex maximus - prvosveštenik u smislu vlasti nad celom
crkvom na svetu i slično, a ujedno je i imperator-car koji ima pravo na
državnu-svetovnu vladavinu nad celim svetom. Upravo ovakvo mišljenje biva
doslovno i izrečeno od pape Bonifacija VIII u 14. veku, sedeći na prestolu,
koji je rekao "ja sam pontif, ja sam imperator". Ova rečenica opet
nije nešto što je odudaralo do mišljenja ranijih papa nego biva upravo doslovni
izražaj shvaćanja papstva, nečega što je već bilo u papskim glavama vekovima
počevši od Dictatus papae (iz 1075. godine) od Grgura VII. Tako i papski
poslanik mongolskog kana u 13. veku nagovara da postane katolik tvrdeći da papa
ima vlast nad celim svetom (upravo u svetovnom smislu), na što Mongoli
odgovaraju smehom. Papa po njihovoj veri u svojoj vladavini ima dva mača, jedan
predstavlja državnu, svetovnu vlast - tj. vlast nad celim svetom, tako da svi
vladari se moraju pokloniti pontifu, a takođe ima i drugi mač koji je crkveni i
predstavlja apsolutnu vlast nad celom crkvom i crkvama na svetu, po tome svaki
biskup, nadbiskup, patrijarh i episkop, svi moraju da prihvate nepogrešivu glavu pontifa,
tako i pontif ima pravo da se meša u izbor bilo kojeg episkopa, arhiepiskopa na
celom svetu, njegova reč je zakon.
Pontif je ujedno smatran
i zamenikom Boga na zemlji - Vikar Hristov (lat. Vicarius Christi). Znači, on
je u biti (iako to ne izgovaraju izričito) Bog na Zemlji, dok je Bog, ustvari
Bog na nebu. On je vidljiva glava crkve, u smislu nepogrešivi Bog na Zemlji.
Ovakav stav je bio znači, u doba od Grgura VII pa dalje u rimokatličkoj crkvi i
teoriji. Iako papa nije doslovno smatran Bogom, on je upravo kroz teoriju i
postupanje i drugo, upravo smatran Bogom na Zemlji.
Tako da mišljenje da je
Petar stena na kojoj je Bog - Hristos sagradio svoju Crkvu je ustvari i postala
jedan od temelja rimokatoličke crkve. Po tome Petar je stena i baš na toj
osobi, ne na Hristu i Petrovom ispovedanju vere je sagrađena Crkva. I kao takva
ona je nepogrešiva, znači, rimska crkva je nepogrešiva. Petar postaje prvi
papa, znači prvi nepogrešivi. Petar se od tog trenutka, od izjave Hrista smatra
glavom crkve i nepogrešivim pontifom, diktatorom crkve. Petar je posebno
poštovan kako veruju rimokatolici i od samh apostola te kada Jovan s njim trči
da vidi prazan Hristov grob, on ponizno ustupa svoje mesto velikom pontifu i
diktatoru crkve Petru. Kada je Petar pogrešio Hristos ispitujući njegovu ljubav
tri puta ustvari potvrđuje trostruku vlast i veličanstvo velikog pontifa i
zamenika Boga, Boga na Zemlji, Petra. Rimokatolici ne shvataju pogrešivost
Petra pri njegovom trostrukom odricanju od Hrista, a takođe ne shvataju i u epizodi
gde apostol Pavle ukorava Petra zbog njegovog ponašanja (Gal. 2:11-21). Oni ne
vide to, oni u svojoj pravno-logičnoj-svetovnoj i sofističkoj filozofiji vide
Petra kao uže koje će ih odvesti u uzvišeno dostojanstvo. Odvešće ih u
apoteozu, papa kod njih postaje Bog, Petar postaje Bog i oni ti stari dedovi na
prestolima postaju kao Bogovi na Zemlji, pontifi, diktatori cele crkve,
pontifex maximus i avgust u jednom, car careva, gospodar gospodara, nebeski
ljudi - zemaljski Bogovi, papa kao Bog svih zemaljskih bogova, vrhovni feudalni
gospodar cele Zemlje i vrhovni vladari celog sveta. Ko ne sluša pontifa zaslužuje
anatemu i njegova država treba da gori u intediktu i revolucijama protiv
anatemisanog vladara. Onaj ko se ne pobuni protiv anatemisanog kralja zaslužuje
i da njegova zemlja bude prolivena krvlju (kako je papski legat Pandulf 1213.
godine savetovao francuskom kralju Filipu II da napadne grofoviju Flandrije
zbog takvog postupanja grofa Flandrije, što je Filip II i napravio).
Papa nije samo sveti
otac, on postaje po njima Bog na Zemlji, iako se ovo ne izgovara izričito. On
nije samo po njima svet, on je svet do božanstva. Šta je uopšte svetost onda za
rimokatoličku crkvu razvijenog srednjeg veka? Papa je već gord u razvijenom
srednjem veku, zašto bi svet čovek uopšte bio smeran kako je i bilo u ranoj
crkvi, ranom srednjem veku i u Istočnoj crkvi ... Normalno, s obzirom da se
papa gordi, svet čovek ispada da ne treba da bude smeran. Kako je bilo ranije
uopšte na zapadu što se svetosti tiče? Kako je bilo u ranoj srednjem veku?
Uzmimo primer svetog
Benedikta. Benedikt je živeo u 6. veku u Italiji. Bio je sin bogatih, plemićkih
roditelja iz rimskog plemstva. Kao mlad je otišao na školovanje u Rim, izdvojio
se u jedno zabito mesto u blizini Rima odakle je odlazio na školovanje. On je
bio zgrožen iskvarenošću svojih vršnjaka te je zbog toga učinio to izdvajanje.
U blizini gde je odseo na brdu je bio manastir. Upoznao je upravitelja
manastira i pod njegovim uticajem je postao monah. Otišao je u pećinu i u njoj
proveo oko tri godine.
Zbog mržnje monaha drugog
manastira oni nastoje da ga otruju, Benedikt prekrsti čašu i ona pukne. Zatim
odlazi u svoju pećinu, obližnji sveštenik iz zavisti šalje mu otrovani hleb.
Benedikt blagosilja hleb i gavran uzima hleb. Zatim, zavidni sveštenik šalje
prostitutke kod Benedikta. Benedikt odlazi iz svoje pećine i osniva manastire u
kojima će se živeti po monaškom pravilu koje je napisao. Zatim, umire od
bolesti u jednoj pećini.
Benedikt je znači napisao
monaško pravilu po kome su monasi takvog tipa nazvani benediktinci. Ovo pravilu
je imalo veliki uticaj na Zapadu. Monaštvo posebno naglašava polušnost i
smernost, ora et labora tj. molitvu i rad, i ostalo. Međutim, postepeno se u
varvarizaciji, neobrazovanosti monaštvo počinje kvariti u Franačkoj, Italiji
negde od 8. veka, tako da ga ipak nastoje i popraviti u crkvi, a posebno tzv.
Klinijevci (po francuskom manastiru Klini). Ipak, Hildebrand (svetovno ime) tj.
papa Grgur VII je i nastojao da popravlja monaštvo. Bruno kelnski je zasnovao
asketski red zasnovan na starom obliku monaštva, ti monasi su nazvani
Kartuzijanci. Opet je i u doba Frančeska u 13. veku bila mogućnost da se
zasnuje monaški život i živi podvižnički po pravilu sv. Benedikta ili Bruna
kelnskog. Međutim, Frančesko to nije napravio.
Uzmimo sad primer
rimokatoličkog sveca Frančeska asiškog. Frančesko tj. Đovani je rođen u Asiziju
u Italiji u 12. veku od bogatog prodavca svile i neke francuskinje. Njegov otac
obradovan prodajom svile u Francuskoj svog sina naziva Frančesko, što znači
Francuz. Frančesko odlazi na svoje obrazovanje i živi raskalašnim životom kao i
svoji prijatelji. Valja se u bogatstvu takoreći. Vremenom počinje da se bavi
davanjem milostinje sirotinji. Zbog svoje darežljivosti on biva prebijan od
svoga oca. Kasnije se čak i odriče očeva imena i bogatstva. Tako postaje
lutalica i prosjak. On ima težnju i volju da posveti život Hristu. Međutim,
umesto da postane monah, on iz svoje dosetljivosti odlučuje da postane lutalica
i prosjak. On nastoji da oponaša Hrista i apostole. Na neki način on se
identifikuje sa Hristom. Vodi sa sobom 11. učenika koji žive prosjačkim načinom
života i životom lutalica. Dok monasi ostaju i žive podvižnički na jednom mestu
i rade svojim rukama za život, Frančesko stalno luta i prosi ništa ne radeći.
Tako i odluči da njegov Red dobije potvrdu od pape. On je već ranije i napisao
pravilo svog reda. Odlazi kod pape Inokentija III i papa ga rado dočeka, ali
papa i njegovi savetnici ne žele da priznaju Frančeskov red. Ali san odlučuje.
Papa usni san i odmah
priznaje Red. Upravo ovaj san postaje ključna odluka za celu Rimokatoličku
crkvu u vekove. Tako su osnovani Franjevci ili Franciskanci. "San pakleni
okruni Osmana" kako je napisao Njegoš u Gorskom vjencu. San zaista okruni
Franju i njegov Red u vekove. Kako se može primetiti dalje u tekstu, upravo
"san pakleni", okruni Franju. Frančesko je zatim postrižen po
Benediktinskom običaju, on i njegovi. Ni ime uopšte nije promenio, znači on ne
menja svoje ime kao monasi nego zadržava svoje, i to čak zadržava ime - nadimak.
Tako da to izgleda kao neko ruganje rimokatoličkoj monaškoj službi. Frančesko
svoj nadimak u "monaštvu" zadržava do smrti. I oni odlaze i lutaju i
lutaju, propovedaju gde mogu, kao da građani već i nisu Hrišćani. Stvar je u
tome da oni oponašaju apostole misleći da oni propovedaju neznabožcima, ali ovi
propovedaju svojoj braći rimokatolicima. Sav njihov rad se svodi na
propovedanje, lutanje, i mistično podvižništvo, strano svetom Benediktu.
Franjevci su ipak tobož monaški red, ali ipak ni nisu monasi. Znači nastankom
Franjevaca nastaje totalno neki nov oblik Reda koji je bio nepoznat ranijim
Hrišćanima. Nov Red za novo Doba. Franjevci ne nastoje da spasu sebe i očiste
se od grehova i strasti kao sveti Benedikt koji se sklonio u pećinu sa tom
namerom. Oni nisu ni skromni kao Benedikt da skromno u pećini provode svoj
život u tišini. Ne, oni su glasni propovednici, vikači, idu po Evropi i spasavuju
druge glasnim propovednima. Oni nemaju mira da se sklone u neku pećinu i
podvizavaju kao Benedikt, ne, oni lutaju, luduju takoreći. Tako Franjo luduje,
pa odlazi i kod sultana da mu propoveda Hrišćanstvo. Ipak je pušten bez ikakve
štete. Tako nije prošao Benedikt, koji je umalo otrovan, ne od sultana, ne od
muslima, ne od vernika totalno strane vere, nego od svoje braće, monaha
Hrišćana kao i on, od hrišćanskog sveštenika u blizini je umalo otrovan i
brutalno obeščašćen. Frančesko ne sluša nikoga, on samo luta i luduje na neki
način, tako da odlazi i kod sultana. Benedikt je ipak bio poslušan svom nadređenom
u monaštvu prije smrti nadređenog. Franjo ima neki nagao sistem molitve i neku
patetičnu pobožnost, nazivajući Mesec i Sunce svojom braćom i propovedajući i
pticama. Njegova pobožnost i način ponašanja se sav svodi na vanjštinu i
senzacionalizam, i na tome da ga ljudi vide. Dok Benedikt sedi u osami svoje
pustinje, u svojoj pećini, Frančesko takoreći ronda praveći senzacije. Pred
kraj svoga života on dobija nešto novo. Dobija nešto novo što nije bilo ikada
poznato ranije u Hrišćanstvu, bilo na zapadu, bilo na istoku. Tokom svojeg
posta od 40 dana Frančesko dobija svoje viđenje gde oseća sebe da je jednak
Bogu, da je jednak Hristu. On viđa neko biće sa krilima serafima koje se nalazi
na krstu i ima lik Hristov. Od njega dobija stigme. Dobija rane na rukama i
nogama kao Hristos. Od tih svojih rana i bolesti odlazi u grad na lečenje. Svi
ljudi viđaju svetog Franju i dive se njegovim ranama. Sada oni znaju da je on
kao Bog. Tako Franjo posle i umire.
Molitva Bogu i post
ispada opasan posao, jer se mogu zaraditi opasne rane od nekog serafima. Iako
se Benedikt molio i postio i više od Frančeska, uopšte nikada nije stigme ni
zaradio, niti je "shvatio" da je molitva i post u osami opasan posao,
s obzirom da je prvo proveo oko tri godine u molitvi i postu u pećini, a potom
je opet bio u pećini u molitvi i postu, tako da je na taj način proveo većinu
svoga života, nikada ne dobivši rane od nekog serafima. Iako ga je neki serafim
ili heruvim sigurno hteo uništiti potaknuvši da ga otruju i da zgreši sa
prostuitkama, a taj serafim ili heruvim koji je to poticao nije uopšte od Boga,
nego je nepomjanik.
O čemu se upravo i radi,
Hristos nikada nije ni bio serafim, niti se identifikuje sa serafimom, jer je
on i Bog, uveliko i nepojmljivo veći od bilo kojeg serafima. Viđenje koje je
vidio Franjo nije uopšte ni Hristos, a stoga je sigurno od nečiste sile. U biti
radi se o dejstvu nečiste sile. Franjo je pao u zabludu i izjednačio se samim
Bogom - Hristom, on je postao Hristos u telu, u formi, tako što je i dobio rane
Hristove. Njegova težnja da postane sam Hristos na zemlji i da propoveda kao on
sa svojim apostolima je i urodila plodom da je on na kraju i tobož postao sam
Hristos dobivši i Hristove rane. Njegova gordost i uobraženost je i dovela
upravo do toga. On je propao i upao u ono što su iskusni monasi i sveci vekovima
prije Franje nazivali prelešću i zabludom. Franjo je i koristio netačan način
molitve umišljajući svašta pred svojim očima u molitvi. Dobio je šta je hteo,
postao je kao papa, rimokatolički Bog na Zemlji. Zato se "visoko uzdiže"
i postade svetac kod rimokatoličkog puka. To je ta ogromna zabluda i pad
Franje.
Ubrzo ga je zemaljski Bog
papa proglasio svecem i ubrzo je postavljen temelj za Franjinu crkvu u Asiziju.
Njega ne treba Bog da proglašava svecem, dovoljno je rimokatolički Bog na Zemlji
da ga proglasi svecem tj. papa. Tako je zasnovan Franjevački red, na Franji
asiškom, a Franjevci su ubrzo promenili svoj način života i postali postepeno
kao obični monasi i to puno opuštenijeg načina života od Franjinog. Ali, ipak
je Franjo udario temelj novoj svetosti i rimokatoličkoj duhovnosti i mnogo čega
drugog. On postaje uzorkod rimokatolika kako postati Bog na Zemlji i pored
pape.
Očito je iz svega da se
Zapad postepeno pogordio, uzimajući u obzir brojne elemente njihove vere, a
takođe i njihovu novu teologiju novoga Doba - sholastiku.
Kada usporedimo Benedikta
i Frančeska vidimo ogromnu razliku. Iako su i Benedikt i Frančesko smatrani
sveci kod rimokatolika oni su suprotni jedni drugom. Da li je uopšte Benedikt
svetac kod rimokatolika? Benedikt ni nije njihov, njihova crkva ni nije istog
duha kao on. Nova crkva za novo Doba. Novi papa, nova svetost, nova teologija,
novo sve. To je duh rimokatoličke crkve od razvijenog srednjeg veka, čime je
raskršteno sa ranosrednjovekovnom zapadnom crkvom.
Da sumiramo usporedbu. Benedikt
je bio pravi monah i promenio je svoje ime kao monah, Frančesko nije bio monah,
nego kvazi-monah, nije promenio svoje ime kao monah nego je imao ime-nadimak u
svom Redu. Benedikt se bavio zdravim podvižništvom, skroman, smeran, pazio na
svoju dušu, vodio tih oblik života u postu i molitvi. Frančesko je lutalica,
prosjak, luta, galami propovedi, ide čak senzacionalistički da porpoveda
sultanu, gord, moli se raspaljenom krvlju nezdravim podvižništvom, luta ne
pazeći na dušu, spašava druge, a ne sebe, dobija stigme u prelesti, izjednačava
se sa Bogom. Znači, prava suprotnost. U pravom smislu Benedikt je svetac, a
Frančesko čovek u prelesti, žalosno je i reći.
To je pravi duh
rimokatličke crkve i nova svetost koja se javlja od Frančeska asiškog.
I sad je takođe Frančesko
koren novog Doba. Papa Ivan Pavao II ga je uzeo kao zaštitnika ekumenizma,
Asizi je mesto spajanja svih religija, to mesto lažnog sveca postaje mesto
stvaranje lažne sve-crkve, mesto ujedinjavanja svih religija.
Bez obzira na ovu
usporedbu možemo takođe promotriti i život drugih svetaca ranog srednjeg veka i
zapaziti veliku sličnost sa sv. Benediktom, a nasuprot Frančesku. Kao npr.
sveti Katbert, Bed časni i drugi.
Što se tiče ženskih
svetaca možemo i tu napraviti usporedbu. Možemo usporediti život sv.
Sholastike, sv. Radegunde i Katarine sienske.
Sveta Sholastika je bila
sestra i bliznakinja svetog Benedikta. Ona je takođe kao i njen brat otišla u
monaštvo, ali u ženski manastir. Nije ludovala i lutala, nego je živela trezveno
i podvižnički u manastiru, skromno, smerno, bez lutanja, ludovanja i senzacija.
Upravo je takvo i njeno čudo koje je učinila. Kada je njen brat bio u poseti
kod nje i kad su se zadržali u razgovoru o duhovnim temama Benedikt je odlučio
da ode u svoje prebivalište, dok ga je ona zadržavala. Zatim se pomolila Bogu i
zagrmilo je i pala je velika kiša tako da je brat morao da ostane kod nje, i
tako su ostali dugo vremena zajedno u razgovoru. Nakon nekog vreme, nakon
otprilike nekoliko nedelja, ona je umrla. Nije takva Katarina sienska,
rimokatolička svetica, koja dobija stigme da je svi vide, nema tu skromnog čuda
već senzacionalnog.
Sveta Radegunda takođe
ima sličan život u monaštvu i duh, kao i Sholastika. Požive pobožno u postu i
molitvi i dobrim delima u 6. veku, bivša žena franačkog kralja Hlotara.
Katarina sienska je
drugačija. Ne upoređujem ovde Klaru asišku koja je živela u doba Franje. Ne
upoređujem, jer se ženski oblik nove duhovnosti još tada nije ustanovio. Klara
asiška je čula Franjinu propoved i odmah odlučila da živi kao i on. Ali ju je
on postavio u benediktinski manastir i tamo je živela sa sestrama kao
monahinja. Ona je nepromišljeno, znači odmah, svojom voljom bez odobrenja
nadređenih odlučila da živi kao pustinjak u zatvoreništvu. Takva odluka bi bila
kod ranijih monaha skroz nepromišljena i brzopleta, zasnovana u potpunosti na
svojoj volji. Tako ona živi, i nepromišljeno iznosi ono što rimokatolici zovu
hostijom i to pred neprijatelje grada. Umesto da štiti od uništenja, ona iznosi
hostiju pred neprijatelje i Nemci su onda odlučili da ne naškode gradu.
Međutim, da se vratimo na
priču o Katarini sienskoj.
Katarina je živela u
Italiji, u Sieni u 14. veku. Ona je bila prava ženska franjevka po svemu.
Lutala je i lutala, propovedala i to kao jako mlada. Stalno je postila i svaki
dan uzimala "pričešće". Ona je zvala papu u pismima
"tatice", a ne sveti oče kao ranije. Pisala je i pisala, tj.
diktirala, jer je bila nepismena. Stalno je bolovala od nekih besmislenih
viđenja. Bila je čak kod pape i bila mu savetnik, nagovorila je papu da se
vrati u Rim, ušla je u svetovnu politiku papa. Jednom kad se
"pričestila" dobila je stigme. Posle smrti ubrzo je papa proglašava
sveticom.
Ona predstavlja sasvim
nov sistem ženskog monaštva i svetosti, u potpunosti usklađenog sa Frančeskom
asiškim. Ona je suprotnost sv. Sholastici i sv. Radegundi po načinu života,
duhu i svemu.
Tako da se Zapad
pogordio.
Crkva se iskvarila,
papstvo je propalo, shvaćanje svetosti se izmenilo. Nastalo je novo Doba. I
nažalost do dana današnjeg ova iskvarenost se nije ni popravila. To je prava
istina rimokatoličke crkve.
Nema komentara:
Objavi komentar